Alla inlägg den 16 juni 2012

Av lite-om-mycket - 16 juni 2012 18:52

Fakta om fåglar:

  • Det finns cirka 10 000 fågelarter i världen.
  • Närmaste nu levande släkting är krokodilen, men fåglar härstammar egentligen från dinosaurier.
  • Det finns miljoner vilda undulater i världen,  medan andra papegojarter är utrotningshotade.
  • Hur länge en fågel lever beror på vilken art den tillhör. Undulater kan bli 12-14 år gamla, medan vanliga papegojor kan bli både 30 och 80 år gamla.
  • Ska du ha en undulat, rekommenderar vi att du skaffar två – men inte två honor för då blir det slagsmål
  •        

Av lite-om-mycket - 16 juni 2012 10:22

Jag älskar hösten,då när alla löv faller av träden och när barnen leker och hoppar i lövhögarna.        

Det är en jätte fin årstid.

Jag är var ute i parken.Det var den andra september dagen och löven dinglade ner från träden och bildade små lövhögar på marken.

Det var tre minus grader ute och vinden lekte med löven.Jag sprang runt och hoppade i en stor lövhög.Jag hittade några jätte fina löv som jag tog med hem och klistrade in i min dagbok.

Jag gillar också att måla alla höstens färger på papper.

Min bästa kompis Amanda var hemma hos mig och jag visade henne min teckning jag gjort av kritor turspennor och kladkritor.

-Det är en tävling i skolan,sa Amanda.Man ska måla alla höstens färger på ett papper som man sen lämnar in.Man ska måla en höst-teckning alltså.Och jag tycker att du ska vara med i tävlingen!

-Okej!,sa jag.Nästa dag gick jag till min bildlärare och anmälde mig i tävlingen.Efter lunchen så samlades alla elever i 4,5 och 6:an i bildsalen.

-Jag vill nu medela att vi har en vinnare i vår bild-tävling,sa vår bildlärare.

-Och vinnaren är......Molly!

-Jaaaaa! skrek jag inuti i mitt huvud.

-Tack!sa jag.

-Du vann!sa min kompis Amanda som kom skuttande mot mig.                        

-Molly,om du vill så får du vara bildlärar-student på höstlovet,sa vår bildlärare.

-Det vill jag gärna!sa jag och log.


SLUT

Presentation


Hej!
Mina intressen:Dansa,blogga,skriva,
läsa,rita och hänga med kompisar!

Fråga mig

12 besvarade frågor

Omröstning

Vilket ämne i skolan är bäst?
 Bild
 Svenska
 Slöjd
 Idrott
 engelska
 matte
 geografi
 historia
 musik
 språk
 NO
 SO

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Noveller/berättelser


Ovido - Quiz & Flashcards